Op stap

Vorig weekend heb ik een paar dagen vrij genomen van mijn stage. Samen met mn ouders ben ik wederom het land ingegaan. Zij hadden al 1,5 week in IJsland rond gereden, maar vonden het ook wel leuk om mij mee te nemen. Gelukkig!

Het begon al goed. De eerste dag zijn we lang een aantal van IJsland mooiste plekken gereden. Zo zijn we langsÞingvellir gereden enhebben we via een moeilijke weg langs een gletsjer Gullfoss (letterlijk: Gouden waterval) bekeken. Erg mooi allemaal. Als hoogtepunt hebben we ook nog een geiser zien ontploffen voor onze neus. Mooi gezicht is dat zeg.Je ziet eenplas water dat af en toe opeens 10 cm inzakt of opstijgt. Als dat je langzaam in slaap heeft gesust komt er een ontzettende explosie en vliegt al het water 15 meter de lucht in! Daarna loopt de put weer vol met nieuw water en begint het proces weer opnieuw. Erg fascinerend om te zien.Bij een klein onderzoekje in de buurt kwamen we er achter dat ze een klein bronnetje waren vergeten een naam te geven, dus die werd vanaf toen de 'Sten' genoemd. Haha.

Bij Geysir was ook een museum te zien, waar verschijnselen zoals aardbevingen, vulkaanexplosies en lawines onder de loep werden genomen. Daarnaast kon je zien hoe IJsland het al die jaren zonder 'moderne' technologie heeft uitgehouden. Wel leuk dus. 's Avonds hadden we een leuk hotel met goede kok en leuke jacuzzi gevonden, dus we konden met een gerust hart gaan slapen.

De volgende dag gingen we via een lange weg tussen twee gletsjes naar het noorden van IJsland. Daar was namelijk minder regen voorspeld, dus wat fijner voor wandeltochten. De weg was redelijk goed te doen, maar onmogelijk om met een Nederlandse auto te doorkruisen. Lily wilde graag zeehonden zien, die net als in Nederland de noordkant van het land bezetten, dus het kwam goed uit dat we naar het noorden gingen. Ook was daar een vreemde rots te zien, de zogenaamde Hvitserkur.

Na een goede nachtrust in een leuke hostel zijn we de volgende dag naar de West-Fjorden gereden. Deze dag hebben we geprobeert de auto zo vies mogelijk te maken, door rivierdoorsteken te ondernemen en erg moeilijke wegen te trotseren. Maar ook zijn we een stukje langs een breuklijk gereden, waar bovengronds een hoop fabrieken zijn die de warmte gebruiken voor vanalles en nog wat. Als er 180 liter kokendwater per seconde uit de grond komt, kan je vast wel iets verzinnen dat je ermee kan doen, toch? Zo hebben we een paar lekkere tomaten gekocht die uit een zeldzame broeikas op de breuklijn zijn gekomen.

Het hoogtepunt van deze dag was toch wel het bezoek aan het huis van Snorri Sturluson. Zijn huis stond ook op de breuklijn en heeft daarom ook een geothermisch verwarmd zwembad, wat tevens het oudste 'gebouw' van IJsland is. Tegenwoordig is er een onderzoekscentrum van zijn huis gemaakt en is er ook een kleine universiteit naast gezet. Gelukkig voor ons was er ook een hotel, want de overige hostels in de buurt waen gesloten omdat het hoogseizoen voorbij is. Hierdoor ben ik geinteresseert geraakt in de mythes en sages van IJsland, aangezien Snorri die op papier heeft gezet. Erg interessant allemaal.

De laatste dag hebben we (ik eigenlijk) de auto over te moeilijke wegen geprobeert te krijgen. Dit resulteerde in een twee lekke banden, waardoor we een beetje een probleem kregen. De dichtsbijzijnde benzine station was 50 km verderop. Met pijn en moeite hebben we heel langzaam op de 'snelweg' gereden. Omdat sturen ook moeilijk was, was het voor ons wel fijn om op de snelweg te rijden. Achteraf bleek dat de banden niet echt lek waren, maar dat er lucht tijdens het rijden de band had verlaten. Zoiets. Nou ja, de laatste dag hebben we hierdoor niet zoveel kunnen zien als dat we wilden, maar toch was het een erg leuke tocht!

Verder heb ik twee weken geleden nog een voetbalwedstrijd gezien, IJsland tegen Noorwegen. Hoewel het gelijkspel was, vond iedereen het toch reden genoegvoor een feestje. Zo ben ik met een hoop collega's van Ossur uiteindelijkbij een karaokebar belandt, waar ook mijn stage mee is begonnen.Hetvoelde welvertrouwd, karaoke zingen tussen de locals. Hoewel mijn IJslands niet zo goed was, konden mn collegae het wel waarderen. Haha.

Dit weekend heb ik samen met mijn huisgenoten een berg beklommen die vlakbij Reykjavik staat, de Esja. Het was de eerste keer voor beide huisgenoten dat ze Reykjavik hebben verlaten en waren allebei wild enthousiast. Het was ook wel een erg leuke tocht alleen niet zo lang omdat de laatste bus al 2 uur later terug reed. Anders moesten we overnachten op de berg en dat is ook geen optie meer. 's Avonds daalt de temperatuur naar 2 graden ongeveer, dus het begint frisjes te worden in IJsland.

Volgende week komt Miriam langs. Samen gaan we de Zuidkust van IJsland bezoeken en daar hopelijk leuke dingen beleven. Ik ben benieuwd wat ze van IJsland vindt, maar daarover volgende keer meer..

Reacties

Reacties

Judi (moeder Miriam)

Veel plezier met Miriam volgende week!

BartR

Tof man! Klinkt alsof het hartstikke gaaf is daar. Ik zag je filmpje ook van de geyser, ontzettend indrukwekken hoor. Leuk om te horen dat het met je ouders zo leuk was, beetje touren en bronnen ontdekken, je boft maar hoor. En Miriam komt langs! Daar zul je wel veel zin in hebben. Over je bed in Enschede weet ik helaas niet zoveel te vertellen, ik zit zelf alweer twee weekjes in Berlijn, waar alles eigenlijk wel prima is. Ik heb al Catan gespeeld met wat vriendinnen van Claudia (gewonnen natuurlijk...), EN ik heb haar zo gek weten te krijgen het Catan kaartspel voor twee spelers te kopen. Dat is echt tof! Moeten wij ook maar eens doen binnenkort. En online Catannen natuurlijk, dat moet ook maar weer eens, lekker schreeuwen. Joost had er trouwens nog last mee gekregen toen we laatst dat potje speelden. Z'n ouders zeiden zoiets als 'Dat doe je maar lekker bij je vrienden, maar niet als je thuis bent!'. SCHITTEREND! En dat was het eignelijk wel weer vanaf hier. Maak er nog een mooie tijd van!

Sten

Haha, klinkt goed allemaal. Veel plezier in Berlijn in ieder geval, en ook bij je verjaardagsfeest aanstaande vrijdag. Ik ben er enkel geestelijk bij, maar ik zal aan je denken denk ik.

Rineke

Oww Sten wat een mooie verhalen en foto's maak je toch! Ik wil ook naar IJsland! Veel plezier met Miriam!

Sten

Ooit was er een plan dat een jaarclub delegatie naar IJsland zou afreizen. Dat kan nog steeds. Nu is het laagseizoen, dus zijn de tickets ook een stuk goedkoper. Slaapplaatsen zijn er genoeg in mijn appartement.

Enige nadeel is wel dat het weer wat 'guurder' wordt. Dat betekent wat meer wind enzo, maar dat heb je in Nederland vast ook wel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!