Sport en Cultuur

IJsland staat bekend als cultureel volk. Niet alleen produceert het de meeste films per capita, ook lezen ze vrij veel en is de norm dat iedereen minstens 1 boek schrijft in zijn leven. Dit is een van de redenen dat ze veel van cultuur houden.

Vorig weekend was er dan ook een cultureel festival in de stad. Dit was een beetje een mengelmoes van het Brabantse carnaval, Enschedese marathon en de Nederlandse Koninginnedag. Door heel de stad waren bandjes aan het optreden,dansers aan het (line)dansen,kraampjes langs de straten en er was een marathon aan de gang. Omdat Mona een gedeelte van de marathon (3 km)ging rennen, ben ik met haar meegegaan om haar aan te moedigen. Een hele delegatie van Össur ging eigenlijk rennen, maar ik gelukkig niet.

Naderhand heb ik voor de eerste keer het uitgaansleven van Reykjavík verkend. Eerst gingen Mona en ik nog de laatste bandjes bekijken van de stad. Daarna gingen we naar Davi?, een geamputeerde jongen van Össur waar ik af en toe wat metingen op verricht. Hijgaf en klein feestje met een hoop IJslanders. Samen met mijn huisgenoten zijn we naar het feest gegaan en naderhandmet een IJslanders genaamt Stena de stadin gegaan.

Helaas was dat niet zo heel leuk. Overal lag bijvoorbeeld glas op straat doordat mensen bierglazen enzo kapot gooien zodra ze het op hebben. Ik kreeg zelfs een fles tegen mijn been aangegooid vanuit een auto, maar gelukkig heb ik daar geen last van gekregen. Ook was het echt heel erg druk, dus ik was wel content toen we rond 4 uur de taxi gingen pakken om naar huis te gaan.

Op maandag probeer ik met het Össur zaalvoetbal team mee te trainen. Zij trainen elke maandag en is voor mij een mooie manier om mijn conditie op peil te houden. Het niveau is erg hoog dus dat is wel leuk. Helaas heb ik daar geen foto's van, maar misschien kan ik die later nog maken. Helaas had ik de laatste keer een zogenaamde sliding gemaakt, waardoor mijn knie nu een kleine infectie heeft opgelopen van de rubberen gravel/gras combinatiedie in de zaal ligt. Ik ben hem veel aan het schoonmaken en ik neem aan dat dat wel gewoon geneest.

Woensdags probeer ik te basketballen. Hier ben ik stiekem erg slecht in, maar toch is het wel leuk om mee te doen met de IJslanders. Mijn lengte heb ik gelukkig wel mee, maar mijn techniek is daarentegen een beetje erbarmelijk. Ik denk dat ik dat maar laat zitten, mede door het late tijdstip waarop ze basketballen.

Vandaag hebben Jack, David (mijn twee nieuwe huisgenoten) en ik wederom het centrum van Keykjavík bezocht. Dit keer was er een hondenshow aan de gang, maar daar hadden we niet zoveel van meegekregen. Door het mooie weer (22 graden, windstil en wolkloos) was het erg lekker weer om door het centrum te slenteren. Zo hebben we onder andere de Hallgrimskirkja begluurd en gesnuffelt in de vlooienmarkt. Ook wilden we het nationale museum bezoeken, maar toen we daar eenmaal waren werd ons verteld dat ze over 1 minuut zouden sluiten. Misschien dus dat we daar zondag naar toe gaan.

Morgen komen ook mijn ouders langs. Ze zien dit als een uitgelezen kans om IJsland eens goed te bezoeken. Ik ben benieuwd wat ze ervan gaan vinden. Maandags beginnen ze met een grote rondreis door het hele land en misschien kan ik twee weken later een stukje met ze mee als ze weer in de buurt van Reykjavík komen. Het is in ieder geval erg mooi hier, dus ik hoop dat zij deze mening met me delen. Volgende keer meer hierover.

PS: De panorama bovenaan is veranderd

Wink

Reacties

Reacties

Joost

Erg leuke verhalen weer ; druk bezig buiten het stagelopen om dus : goede zaak! Hopelijk word je verder niet meer met flessen bekogeld, en anders kan je onderzoek op jezelf gaan doen ;)

Veel succes met het zaalvoetbal verder!

Sten

Dat glas dara schrok ik echt van. Dat is toch raar, dat je gewoon mensen op straat gaat bekogelen met glas. Vreemde lui, die IJslanders. Misschien moet ik maar niet teveel integreren met ze.

Pim

zo te zien vermaak je je prima, maar hier wordt je ook gemist hoor! hoe gaat het daar met de spelletjesavonden?

Sten

Ik had toevallig gisteravond kakkerlakkenpoker gespeeld met mn huisgenoten. Maar ik ben van plan om hier een klein spelletje te kopen en eens een authentieke Enschedese thema spelletjesavond te organiseren. Dat mis ik toch wel.

Ik mis jullie ook allemaal!

Ballie

Spelletjesavonden introduceren lijkt me idd een erg nobele zaak, als je je maar niet te veel laat afleiden van je dagelijkse bezigheden.

De panoramafoto is heul niet veranderd!

Hanneke

Hej Sten
Wat een avonturen allemaal! Klinkt goed! Maar ja, Enschede is ook mooi dat weet je :) Hier alles kids, het is 'gezonde week' aan de UT, een beetje Ijslandse stijl dus :)
Groetjes
Hanneke

Sten

Gezonde week? Wat moet ik me daar dan bij voorstellen. Ik neem aan dat je dan veel groente en fruit zal eten. Dat is niet zo IJslands, aangezien dat hier allemaal geimporteerd moet worden en dus erg duur is in een toch al falliet land.

lieve sten

ik heb je kaart gekregen, je was vergeten mevr. de haan te schrijven, maar oma heeft mij ook gerijkt.
ik vind het erg interessant, wat je zo allemaal doet in Jsland, het moet een heel vreemd land zijn, ruig maar heel mooi,
veel liefs, OMA

Hoi Sten

Ik volg je verhalen en bekijk je foto,s ,heel leuk en apart allemaal, wel een beetje fris voor mij. En nog gefeliciteerd met het 28 jarig huwelijk van je ouders, we hebben weer heerlijk gegeten en geborreld, proost!!
groetjes Marian

Sten

Hoi Marian,

Dat klinkt goed allemaal. Leuk dat je mn verhalen leest, op deze manier word ik goed gemotiveerd om meer verhalen te schrijven. Binnenkort komt er weer eentje..

Groetjes, Sten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!