Papegaaien en Hawaiiaanse stranden

De IJslanders die ik hier heb ontmoet hebben allemaal iets met de natuur. Ze zijn zelf heel erg bezig met de natuur, omdat de natuur hun wel dwingt om ermee om te gaan. Soms besluiten ze plotselingom gewoon naar buiten te gaan als de zon schijnt om ervan te genieten, en als het hard regent blijven ze rustig een paar uur doorwerken. Het weer heeft veel invloed op hun besluitvorming enze houden ook heel erg van de natuur!

Toen ik ze vertelde dat we naar de west-fjorden gingen van IJsland (zie de kaart) zeiden ze allemaal dat het daar 'very beautiful' was. Vol vertrouwen (en met een nieuwe slaapzak en schuimmatras) ging ik met mijn twee huisgenotes vrijdag middag op weg naar het koude noorden om de boel daar eens goed te inspecteren!

De auto die we hadden gehuurd (Toyota Yaris) was eigenlijk niet echt geschikt voor het terrein waar we mee te maken zouden krijgen. Al gauw ontdekte we dat de gravel wegen wel begaanbaar zijn, maar dat je niet te veel hobbels moest hebben op je pad. De vulkanische stenen vliegen alle kanten op en bij steile hellingen kan je beter omkeren om jezelf de schaamte van het niet-de-heuvel-op-komen te besparen. Af en toe van de weg af kan echter wel, hierdoor hadden we 's avonds al redelijk snel een picknickplaats gevonden naast een rustig kabbelend beekje en een Sound of Music-achtig glasveldje. Perfect voor de hotdogs die Lotta had gekocht!

Doordat we veel foto's maakten van de natuur onderweg, kwamen we een beetje in tijdnood en besloten we maar de tent ergens op te zetten. De camping die we in gedachten hadden konden we niet meer bereiken. In IJsland mag je namelijk overal kamperen, behalve als het veld lijkt alsof iemand het onderhoudt. Zo hadden we een plat grasveldje gevonden tussen de schapen en hebben we daar twee tenten opgezet om de nacht door te brengen. Als de zon weg is, wordt het toch een beetje koud in IJsland, dus ik had maar een jas aangetrokken. Ik begreep dat er nu een hittegolf aan zit te komen in Nederland, maar gelukkig merken we daar hier niet zo veel van. De temperatuur 's nachts was zo'n 4 graden, dus ik heb heerlijk geslapen!

De volgende ochtend vroeg opgestaan en vol goede moed richting het meest westelijke puntje van Europa gereden op advies van onze collegae. De weg was behoorlijk slecht, maar na een poosje merk je hoe je het beste de weg kan trotseren om toch een beetje door te rijden. Eenmaal aangekomen in het verre oosten (4 uur 's middags) begrepen we waarom IJslanders zo enthousiast waren over de west fjorden. Witte stranden lonkten naar ons met hun schitterende huisjes en mooie grasvelden. Het leek net alsof het voor de foto zo was aangelegd, vooral de veelal strakke blauwe lucht hielp mee om het plaatje af te maken. Het mooiste was nog wel dat er niemand in de buurt was op het strand, we hadden zo'n 3 km voor ons drieën! Schitterend!

Als je het om het westelijkste puntje heen loopt kom je nog een ander IJslands hoogtepunt tegen, de Papegaaiduikers (Puffins). Dit zijn kleine vogeltjes die heel grappig kijken en lopen. Ook heeft iemand ze goed afgericht, want ze zijn totaal niet bang voor mensen of fototoestellen. Dat is pas makkelijk! Hier hebben we dus best veel foto's van kunnen maken en de mooiste heb ik natuurlijk op mn weblog gezet. Toen we nog een eindje de rustlijn volgden (eindelijk eens de benen strekken) hebben we nog meer vogels gezien, maar toen was het alweer tijd om een slaapplaats te zoeken dus we gingen terug naar de auto en naar het oosten.

Bij een ander strand besloten we de tent maar op te zetten. We zaten ten zuiden van de westfjorden. Hier zouden zeehonden zitten, maar het was al best laat (en flink eb) dus 's avonds waren ze niet te zien. Omdat de meiden het koud hebben gehad besloten ze maar dat we in 1 tent moesten slapen om elkaar warm te houden. Smoesjes als je het mij vraagt, maar goed.

Zondags zijn we de kustlijn gaan volgen op weg naar een vuurtoren. Bij en boerderij (het was niet helemaal uitgestorven) kwam nog een speelse hond meegelopen en die heeft de gehele wandeling naast ons gelopen. Dat was wel grappig. Ook hier hebben we weer vele idyllische foto's kunnen maken van een nóg groter strand en schitterende bergen. Maar helaas moesten we door de tijdsdruk weer te snel terug naar de auto, want de veerboot van Brjánslækur vertrok om 18:15 en het was waarschijnlijk nog 2 uur rijden daarnaartoe.. Deze veerboot zou een flink stuk afsnijden, waardoor we niet twee keer dezelfde gravelwegen hoefden te trotseren. Onderweg stopt deze (oud-nederlandse) veerboot nog bij Flatey, een klein eilandje wat vol toeristen zit. In de winter kan je vaak goed het noorderlicht zien vanaf Flatey, maar toen wij passeerden was het nog veel te licht daarvoor.

Moe maar voldaan kwamen we zondag nacht aan bij ons appartement. Deze trip was zeer goed bevallen en ik hoop dat de volgende weekenden minstens net zo immens zullen zijn. Ik hoop dat de foto's een kleine impressie kunnen laten zien van de natuur van IJsland, voor meer foto's kan je me altijd mailen!

Trouwens, mijn NAW gegevens in IJsland zijn als volgt:

Ossur Apartment
tnv Sten van de Stadt

Hraunbær 88 - 4
110 Reykjavík

+354 867 1426

Reacties

Reacties

Sjoerd

Mooie foto's zeg! Doe je goed!

Bianca

He Sten! Coole foto's. papegaaidingevogels zijn idd grappig :)!

T van de Stadt-Zijlstra

Hallo Sten, fantastisch zoals je ons op de hoogte houdt van al je belevenissen. Ik geniet van je verhalen en ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Heerlijk die frisse lucht daar. Wij lopen hier behoorlijk te puffen. Vooral 's nachts bloedheet.
Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Groet Oma

Gerlof

Hoi Sten, hoe smaken die papagaaiduikers eigenlijk?

Sten

Naar kip!

Rineke

Leuke verhalen Sten! IJsland klinkt veel leuker dan ik dacht dat het was. Mooi dat je het zo naar je zin hebt, ook met de opdracht :)

Sten

Ja, het is hier best leuk. Zolang er niet zo een hittegolf langskomt als Nederland heeft gehad, vind ik het prima. Komen jullie nog een keertje langs om het te bezichtigen? Ik regel wel slaapplaatsen. O trouwens, het is hier net zo warm als toen met carnaval ;-). Dat weet je vast nog wel..

Broer

He bruggie,

Ziet er allemaal leuk uit daar, vooral van je reis naar een stuk onbewoonde wereld. Het schijnt dat die getransmogrifeerde kippen nogal van hun eenzaamheid houden. Heb je ook nog fotos van de directe omgeving in de stadt ?

Ballie

Hey Sten!

Ik heb eindelijk je site gevonden! Leuke foto's! Wat ik me eigenlijk afvroeg, lopen er daar ook wilde mos-monsters rond? Het land ziet er iig raar genoeg uit om deze zeldame beesten te faciliteren...

Toedeledoki!

Sten

Wat een vragen allemaal. Ik zal dit weekend wel wat schitterende foto's proberen te maken van de stadt. Vooral bij heldere hemel ziet de stadt er vrij mooi uit, dus dat is wel goed. De transmogrifeerde kippen die je bedoeld lijken meer de duiven die je in Nederland tegenkomt. Jeweetwel, die grijze bolletjes die soms een stap opzij zetten als je er bijna tegenaan loopt.

Mosmonsters heb ik nog niet gezien, maar het eiland is groot dus wellicht heb ik kan om er eentje tegen het lijf te lopen. Als dat zo is, laat ik het je wel weten Ballie.

Zondag komt er weer een update. Vanmiddag is de VrijMiBo in de stadt, dus ik ben benieuwd wat ik allemaal ga beleven.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!