Update Stage (2)

Dit is weer een (korte) update over mijn stage. Er is namelijk nogal het een en ander gebeurd sinds ik ben begonnen. Dit keer zal ik proberen het verhaal niet zo lang maken, zodat je het nog een beetje kan behappen.

In de vorige update was ik net bezig een software pakket te schrijven om met behulp van een xsens-pak de hoeken van de knieen en/of heup te analyseren. Ondertussen is het programma al een tijdje af. Het was de eerste keer dat ik iets heb geprogrammeerd en ik ben er best trots op.

Het idee was om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, aangezien ze hier niet zoveel snappen van het programma dat ik hiervoor gebruikt (MatLab). Een groter plaatje is trouwens hier te vinden. Ze waren er in ieder geval erg blij mee. De hoeken willen ze weten zodat ze een nieuw soort sensoren die ze hebben ontwikkeld kunnen ijken aan de hand van deze hoeken.

Daarnaast heb ik nog een zuurstofverbruik meting gedaan. Het idee is dat je met de hoeveelheid zuurstof die iemand opneemt kan zeggen hoeveel energie iemand verbruikt. Als je dan verschillende voeten test, kan je zeggen welke voet het minste energie kost. Aan mij was de taak om eens te kijken hoe zo een meting werkt en het eens testen.

Volgende week ga ik verder met een tweede test. Ik heb een aantal fouten gemaakt in de eerste test en nu ga ik het nog eens proberen, maar dan op een andere manier. Deze zuurstofverbruik metingen zijn een beetje de rode draad in mijn stage. Ik wil ook echt een goed protocol kunnen geven aan mijn collegae, zodat ze in de toekomst het ook kunnen gebruiken.

Ook is de huurhet testlab, waarvan je nu de foto wederombovenaan ziet, eind November afgelopen. Aan mij is daarom gevraagd om een nieuwe testruimte te vinden en ook in te richten!!! Dat houd in dat ik alles kan tekenen waarvan ik denk dat het wel in een testlab hoort, en zij kopen het dan. Naast de gebruikelijke instrumenten die je in een testlab verwacht, probeer ik ze natuurlijk ook bijvoorbeeld een Virtual Reality bril, een Nintendo Wii en een massage stoel te laten aanschaffen. Natuurlijk allemaal voor onderzoeksdoeleindes. Ik moest er eerst wel even omschakelen naar mijn architecteneigenschappen, maar nu zijn ze best tevreden met het resultaat. Mooi dus, kan ik binnenkort lekker spelletjes doen op de Wii !

Toen mijn Franse huisgenoot (David) in het appartement kwam wonen, heb ik hem al vrij snel ons Franse equivalent van de in Enschede bekende kreet: 'Broek uit op je hoofd!' geleerd. Dat is dus 'Pantalon sur la tête!'.

Tongue out
In de loop van tijd is deze kreet zijn eigen leven gaan leiden hier in huis, aangezien hij het zo grappig vond. Tegenwoordig eindigt elke conversatie wel met iets sur la tête, haha. Juist daarom wilde ik graag hem helpen bij zijn onderzoek bij Össur. Hij ontwikkelt dus die broek die de sensoren bevat die ik helemaal aan het begin heb beschreven. Samen met hem bespreek ik dus de meest optimale positie van die sensoren op de broek. Dan gaan we hem testen, om een zo betrouwbaar mogelijke sensor te maken. Het is in ieder geval een erg lachwekkend, vooral als je je lach moet inhouden als iemand anders meedoet aan de discussie.

Ook is hier de winter, herfst en zomer losgebarsten, in die volgorde. Het begon met een zachte sneeuwbui die zich er prima voor leende om een sneeuwballengevecht in te zetten en sneeuwpoppen te bouwen. Maar geleidelijk aan begon de sneeuw weg te waaien (is weer eens wat anders van smelten) door de storm die langzaam was begonnen. Deze heeft twee heftige momenten gekent, waarbij in Nederland windkracht 11 zou worden gegeven. Om een of andere manier is dat hier windkracht 9, dat begrijp ik niet zo goed.

Mensen waren opgespoord om trampolines binnen te zetten en kinderen binnen te houden in het zuiden van IJsland. Beide hadden namelijk kans om potentieel de lucht in te vliegen met deze wind !?! Dit heeft wel heel effectief alle troep en bladeren weggehaald uit Reykjavík, maar het was wel gevaarlijk. Zo ben ik afgelopen maandag weer naar voetbaltraining gegaan op de fiets. Het is een lang verhaal, maar heen deed ik er een kwartier over, maar terug bijna een uur! Ik was helemaal uitgeput van een zware wedstrijd, en de heuvel op met wind tegen is toch wel zwaar.

Gelukkig is nu de zomer wederom begonnen. 12 graden is wel lekker. Dit weekend gaan David en ik daarom hopelijk daarom zwemmen in de zee... Maar daarover later meer!

Kve?ja (Groetjes), Sten

Reacties

Reacties

Lizet

Hei Sten, ik zag laatst Floortje Dessing die een verwoede poging deed IJsland aan te prijzen als vakantiebestemming, maar daar werd ik niet echt enthousiast van. Als ik jouw verhalen lees, heb ik zin om meteen de koffers te pakken. En je stage lijkt me ook supergaaf. Vergeet het noorderlicht niet want dat is iets wat je nooit meer vergeet, zo indrukwekkend.

Groetjes, Lizet

Sten

Hoi Lizet,

Ik hoorde dat 3 op reis een kleine reportage had gemaakt over IJsland. Maar net als met mijn verhalen is het allemaal een stuk indrukwekkender als je het ook zelf allemaal in levende lijve ziet.

Het noorderlicht is een beetje moeilijk te zien met al deze wolken. Toch probeer ik elke dag te kijken of ik al wat zie als ik ga slapen. Bij goede voorspellingen ga ik denk ik wel de natuur in, want dan is er minder licht om je heen.

oma van de stadt

Hallo Sten, en is het nog gelukt het Noorderlicht te bewonderen.
Ik geniet van je verhalen en hoop dat dit mailtje nu wél overkomt, anders doe ik iets fout. Ben benieuwd.
het ga je goed ook verder Oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!